یادداشت های یک معلم

یادداشت های یک معلم

سعی میکنم مقالات یا کتاب هایی که میخونم نکات خوبشو اینجا بنویسم با منبع.

طبقه بندی موضوعی

7- طراحی فرصت های یادگیری (1)

پنجشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۸:۰۸ ب.ظ

آن چه توجه متخصصان آموزشی سراسر دنیا را به خود جلب کرده است این است که چگونه مدارس باید فرصت های یادگیری را طراحی کنند تا انعکاسی از دنیای غنی اطلاعات و فناوری های امروز برای دانش آموزان باشد؟

چند نمونه از الگو های طراحی آموزشی مبتنی بر روش کارایی :

  1. روش برنامه ای اسکینر : آموزش برنامه ای: برای تقویت همه دانش آموزان کلاس و خسته نشدن دانش آموزان و فعال نگه داشتن دانش آموزان: محتوای آموزشی به صورت سوالاتی ارائه میشود که یادگیرنده باید به آنها پاسخ دهد در صورت درست بودن اولین پاسخ به فراگیر بازخورد مثبت داده میشوئد و در سوال بعدی به او ارائه میشود و در صورت نادرست بود پاسخ مفهوم دوباره به فراگیر اراده و یاد داده میشود.
  2. هدف های رفتار آموزشی میگر : رابرت میگر درباره استفاده از هدف های رفتاری برای طراحی فرصت های یادگیری می نویسد: «پیش از این که برای آموزش آماده شوید و پیش از این که مواد، دستگاه ها با روش خود را انتخاب کنید، باید بتوانید به وضوح هدف های خود را بیان کنید» تایلر: بسیاری از مشکلات آموزشی به دلیل مشخص نبودن اهداف مدارس و اینکه معلمان به طور روشن نمیدانند چه چیزی را باید تدریس کنند و از سوی دیگر دانش آموزان از آنچه از آنها انتظار میرود بی اطلاعند.
  3. یادگیری در حد تسلط مداس و بلوم: بلوم، که از ارائه دهندگان این نظریة است، معتقد است دست کم نود درصد از دانش آموزان می توانند به هدف های یادگیری دست یابند، فقط به این شرط که ما زمان کافی و روش ها و مواد مناسب را در اختیارشان قرار دهیم. بنابراین در روش یادگیر در حد تسلط، مدل ارزشیابی، تدریس، ارزشیابی مجدد و تدریس مجدد را پیشنهاد می کند، با استفاده از این روش فرصت هایی برای دانش آموزان فراهم می شود تا مفهوم یا مهارتی را بیاموزند. سپس از طریق برگزاری آزمون دانش آموزانی که بر مفهوم یا مهارت ارائه شده تسلط نیافته اند شناسایی و مفهوم یا مهارت مذکور به آنان تدریس می شود و دوباره میزان تسلط دانش آموزان  سنجیده می شود، این فرایند آنقدر تکرار می شود تا مفهوم یا مهارت آموخته  شود. بلوم راهبردهای متعددی را برای فراهم آوردن شرایط یادگیری در حد تسلط پیشنهاد می کند؛ از جمله استفاده از معلمان خصوصی، یادگیری و مطالعه در گروه های کوچک، مربیگری به وسیله همکلاسان (peer tutorig)، آموزش برنامه ای، آموزش با استفاده از مواد سمعی و بصری و بازی ها
  4. شرایط یادگیری گانیه: وقایع آموزشی باید طوری طراحی شوند که یادآوری مطالب آموخته شده قبلی را در دانش آموز تحریک کنند

منبع: طراحی فرصت های یادگیری در آموزش و پرورش ، آقاجانی، عزیزی ، صادقی

۰۱/۰۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">