یادداشت های یک معلم

یادداشت های یک معلم

سعی میکنم مقالات یا کتاب هایی که میخونم نکات خوبشو اینجا بنویسم با منبع.

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  1. توزیع و جمع آوری اوراق: میتواند سبب هرج و مرج شود برای همین از سیستم مبصر استفاده کنید (خودتان پخش نکنید) و خودتان جلوی کلاس بایستید و کلاس را کنترل کنید و هم اینکه در وقتتان صرفه جویی میشود.
  2. کار دارد انجام میشود! گاهی اوقات یک دانش آموز یا گروهی از دانش آموزان در کلاس همراهی نمیکنند، در این وضعیت در کلاس قدم بزنید و به کسانی که دارند همکاری میکنند به کارشان بازخورد دهید و حرف های مثبت بزنید اینطور به بقیه کلاس بفهمانید که کار دارد پیش میرود، گروه با دیدن اینکه همه در حال انجام کارشان هستند به حرکت در می آیند.
  3. نمودار های رفتار دانش آموزان: یا میتوان گفت نمودار پیشرفت دانش آموزان، حوالی آخر هر کلاس برای هر دانش آموز کد رفتاری در نظر بگیرید مثلا یک رده بندی چهار تایی، کد سبز عالی، کد آبی خوب، کد نارنجی رضایت بخش، کد خاکستری نیاز به تلاش! به طور شگفت انگیزی میبیند که دانش آموزان چگونه برای گرفتن کد مطلوب تلاش میکنند و رقابت میکنند، میتوانید این نمودار رو در گروه والدین هم به اشتراک بگذارید. (به نظرم میشه این نمودار رو توی اکسل طراحی کرد و اسم دانش آموزان رو نوشت و بعد از هر جلسه کد رفتاری رو وارد نمودار کرد و هر ماه برای خانواده ها فرستاد خیلی تاثیر گذار میشه).
  4. حفظ نظم کلاس: بگویید کسانی که سوال دارند در موقع خاص که شما تعیین میکنید (زمان جواب دادن به سوالات) دستشان را بالا بگیرند و زمان های دیگر به آنها تذکر بدهید که زمانش نیست و کسانی که این سیستم رو رعایت کردند تشویق کنید و کسانی که رعایت نکردند تذکر دهید.
  5. جلوگیری از دعوا ها:  تا متوجه رفتار های خاصی از برخی دانش آموزان شدید، از دانش آموز بخواهید بیرون برود یا ناظم رو صدا بزنید.
  6. بازخورد: هر جلسه برای این متوجه شویم شاگردان تا چه اندازه مطالب را یاد گرفتند نیاز به آزمون داریم اما گرفتن آزمون زیاد باعث زده شده دانش آموزان میشود برای همین از واژه دیگری و مثبتی استفاده کنید (مثل بازخورد، یادگیری امروز و غیره).
  7. چشم پوشی عمدی: تا میتوانید وارد درگیری با دانش آموزان نشوید که باعث فرسایش انرژی شما میشود و رفتار های کوچک را تحمل کنید و فقط به بعضی اموز واکنش نشان دهید.
  8. قانون طلایی ناسازگاری ها: تحت هیچ شرایطی در کلاس درس با دانش آموزان جر و بحث و بگومگو نکنید همین که این کار را انجام دهید نشانه این است که آنها بر اوضاع مسلط شده اند در عوض از آنها بخواهید که بعد از کلاس بیایند و شما را ببینند سپس کاری که داشتید انجام میدادید رو ادامه بدهید اما اگه باز هم دانش آموز ادامه داد، محکم بگویید من موقع کلاس جر و بحث نمیکنم اگر باز هم ادامه داد او را بیرون کنید یا به دفتر بفرستید.
  9. طرز برخورد با حرف های نامربوط: اگه مدام از این حرف ها جلو گیری کنید آدم سر سختی جلو میکنید اگر هم با آنها راه بیایید وقت کلاس هدر میرود، در این مواقع بگویید الان موقع درس هست و خیلی کار داریم اگه درس خوب پیش برود سر فرصت صحبت میکنیم (دقت کنید که این وقت اضافه باید پایان کلاس باشد.)
  10. قوانین طلایی برای ترتیب نشستن: وقتی با گروهی از شاگردان دردسرساز سروکار دارید (1) شاگردان پرجنب و جوش را از هم دور نگهدارید (اما حواستان باشد گاهی نیاز است شاگردانی که چشمانشان ضعیف است ردیف جلو بنشینند) (2) حتی اگر شاگرد را از کلاس بیرون کنید بهتر از آن است که اجازه دهید سر جایی که دلش میخواهد بنشیند (3) از نقشه استقرار بچه ها یک کپی داشته باشید (4) در مقابل درخواستشان برای جا به جایی مقاومت کنید اگر با یکی موافقت کنید اوضاع بدتر میشود.
۰ نظر ۱۵ شهریور ۰۱ ، ۲۱:۰۹
معلم

نکات جالب کتاب هنر معلمی (120 راهکار مهم تدریس و کلاس داری) – نوشته جانی یانگ.

  1. خودتان الگوی خوبی باشید: به آنچه  که میگویید عمل کنید، همان مثل معروف رطب خورده منع رطب کی کند؟  خودتان سر ساعت بیایید تا بتوانید در مورد دیر آمد شاگردان تذکر دهید! به قول هایی که در مورد تشویق ها میدهید عمل کنید! اگر گفتید که این هفته به تکالیفشان رسیدگی میکنید حتما این کار را انجام دهید! وقتی خودتان الگوی خوبی باشید همین برایتان امتیازی در مدیریت رفتار آنهاست. «عمل و رفتار گویاتر از حرف است». به قولتان پایبند باشید: (1) حرفی نزدنید که نتوانید به آن عمل کنید (2) اگه ناچارید دانش آموزی را به دفتر بفرستید مطمئن شوید انجام میشود. نکته: وقتی دانش آموزان متوجه شوند که از آنچه که میگویید کوتاه نمی آیید اعتمادی در دراز مدت ایجاد میشود که خیلی کمکتان میکند.
  2. استفاده از فن بدل: برای جلوگیری از جر و بحث با یک دانش آموز، نظر آن دانش آموز را بپذیرید تا توجهات به کلاس برگردد.
  3. برای جلوگیری از داد زدن:  (1) بایستید و با نگاه منتظرشان بمانید اما بیش از اندازه ازش استفاده نکنید سه ثانیه! (2) صدایتان را پایین بیاورید تا دانش آموزان مجبور شوند برای شنیدن صدای شما دقیق تر گوش کنند (3) جمله تان یا کلمه تان قطع کنید و برای چند ثانیه به شخص پچ پچ کننده خیره شوید البته تا قبل از اینکه حرفی بزند.
  4. هنگام برخورد با دانش آموزان تنش زا آرام و متین برخورد کنید.
  5. به زبان بدنتان اهمیت دهید: (1) قوز نکنید (2) مواظب طرز قدم زدنتان باشد نه شتاب کنید نه کند بروید. (4) مدام با بازگویی مشاهدات تان نشان دهید که حواستان به همه جا هست.
  6. زیبایی علامت ها: کمتر حرف بزنید، انرژی ذخیره کنید. (1) بالا نگه داشتن دست برای شروع تدریس (2) دست روی لبتان برای ساکت شدن.
  7. دستورات مثبت: به جای «گفتم ساکت باشید دارم کم کم عصبانی میشم» بگویید «خیلی خوبه اکثرا ساکتید، یکم دیگه آروم و ساکت باشید عالی میشه» یا جملاتی از این قبیل که بار مثبت داشته باشند.
  8. دوست یا دشمن؟ یادتان باشد که شما دوست دانش آموزان نیستید معلمشان هستید اگر خیلی با آنها دوست شوید کارهایی که از آنها میخواهید انجام نمیدهند و اوضاع در مورد شاگردان مشکل آفرین بدتر میشود همچنین اگر خیلی سختگیر باشید خطر ناسازگاری شاگردان وجود دارد، میانه رو باشید و اگه اصول کاری خودتان را داشته باشید دانش آموزان با آن کنار خواهند آمد.
  9. ارج نهادن به کارهای شاگردان: شاگردان مشکل آفرین معمولا عزت نفس شان پایین است و نسبت ارزش به کار های خود توجه کمی دارد، در این موقعیت باید از طریق مقایسه کار های فعلی با کار های دو سه هفته پیش بهش نشان دهید که در حال پیشرفت هست.
  10. واکنشت چیه؟ قبل از بروز برخی رفتار ها به نحوی واکنشتان فکر کنید مثلا (1) وقتی با تاخیر سر کلاس بیایند (2) وقتی صدای موبایل کسی بلند شد. یادداشت این واکنش ها از قبل باعث اعتماد به نفس شما و آماده بودنتان میشود.
۰ نظر ۱۰ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۲۴
معلم