یادداشت های یک معلم

یادداشت های یک معلم

سعی میکنم مقالات یا کتاب هایی که میخونم نکات خوبشو اینجا بنویسم با منبع.

طبقه بندی موضوعی

3- روش های تدریس موثر (1) : روش پروژه

پنجشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۶:۰۹ ب.ظ

چیستی: پروژه معمولا پروژه دانش آموزی به فعالیت هایی گفته می شود که بر اساس هدف های برنامه در سی طراحی می شود و تا حدودی پیچیده تر از تکالیف معمولی است و دانش آموزان به طور انفرادی یا گروهی آن را انجام می دهند. عنوان فعالیت ها می تواند توسط معلم یا دانش آموز یا با هم فکری هر دو انتخاب شود. محل انجام فعالیت ممکن است کلاس، خارج از کلاس یا ترکیبی از هر دو با شد. فعالیت های پروژه ای برای دانش آموزان فرصتی فراهم می آورد تا مهارت های بهتر زندگی کردن و توانایی برخورد با مسائل زندگی را کسب کنند.

 

چرایی: دلائل استفاده از راهبرد پروژه

  1. توانایی کار با دیگران ( کار گروهی)
  2. کار پروژه ای از آن جهت که مسئولیت کار را به خود دانش آموزان می سپارد و جریان یادگیری به وسیله خود آنان هدایت می شود، ارزشمند است.

 

چگونگی:

  • تقسیم بندی پروژه ها از جهت نوع انجام و اجرا
    1. انفرادی: در روش انفرادی تأکید بر استقلال فکری، خود اتکایی، بروز نبوغ و خلاقیت ، توانایی حل مسئله، کسلب مهارتهای زندگی، مواجه شدن ما واقعی های زندگی است.
    2. گروهی: امکان تعامل اجتماعی

 

  • تقسیم بندی پروژه ها از جهت ویژگی ها
    1. خدماتی: هدف ارائه خدمت به افراد و گروه های نیازمند دریافت کمک.
    2. تولیدی: تشویق به تولید مثلا مایکت یک زندگی روستایی یا عشایری را بسازند.
    3. مسئله محور: هدف درگیر شدن و مواجه شدن  با مسائل واقعی در محیط ( مدرسه یا محل سکونت) مثلا : کمبود آب ، کمبود امکانات ورزشی مدرسه ، فراوانی زباله در محل سکونت ، کیفیت محصولات بوفه مدرسه و راهکار ارائه میدهند.
    4. در سطح مدرسه و محلی: هدف مشارکت دانش آموزان در یک موضوع عمومی مثل درختکاری

 

طرح کلی پروژه ها

  1. انتخاب تم یا موضوع پروژه:
    • این پروژه تا چه اندازه با اهداف درسی و محتوای آموزشی و راهبرد های آموزشی ارتباط دارد ؟
    • تا چه اندازه شناخت ها، مهارت ها و نگرش ها علاقه مندی را در دانش آموزان خلق و تقویت می کند؟
  2. شناسایی و بررسی زمینه ها جهت آموزش حوزه های مطالعات اجتماعی: برای مثال : در انتهای درس از یک سو دانش آموزان با نهادهای اجتماعی مرتبط با گذران اوقات فراغت نظیر کتابخانه ها، سینماها، بوستان ها، باشگاه ها، ورزشگاه ها، شهر بازی های فرهنگسراها و مساجد آشنا می شوند و از سویی دیگر با قوانین و مقررات نهادهای مختلف آشنا می گردند. مقرراتی مانند رعایت نظم، تهیه بلیط، رعایت بهداشت، مراقبت از اموال عمومی، دست نزدن به اشیا و وسائل، رعایت سکوت و....
  3. تعیین اهداف و انتخاب منابع در اجرای پروژه ها
  4. نحوه ارزشیابی از پروژه ها: در پایان کار، معلم به دانش آموزان این فرصت را بدهد که گزارش پایانی و خروجی پروژه خود را ارائه بدهند. دانش آموزان می توانند از روش س خنرانی و توضیحی با نمایش اسلاید و پرده نگار (پاور پوینت) و... استفاده کنند. البته در کنار معلم می توان از سایر دانش آموزان (فردی یا گروهی ) در کار ارزشیابی استفاده کرد. در این مورد برای پرهیز از ارزشیابی کلی و غیر واقع بینانه باید از نمونه برگ و چک لیست سیاهه) که معیارهای مختلف ارزشیابی در آن درج شده باشد، استفاده کرد تا دانش آموزان بهتر بتوانند کار هم کلاسی هایشان را ارزشیابی کنند.

منبع: راهبرد های تدریس موثر در آموزش مطالعات اجتماعی، جمشید میرزایی

۰۱/۰۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">